Med hjerte for Laika
– For noen av medlemmene er det nok en forkjærlighet både for bobilene og Italia, hvor Laika ble etablert for 55 år siden, sier Odd Heggelund. I Norsk Laika Klubb, stiftet i 2014, er han leder for en interesseorganisasjon for eiere av Laika bobiler. I tillegg er det selvfølgelig også rom for andre med hjerte for det italienske merket og klubben har omtrent 100 aktive medlemmer fra Finnmark i nord til Kristiansand i sør.
Sosialt fellesskap
Bobilprodusenten, som i år markerer sitt 55 års jubileum, bygger på verdier av tradisjon, italiensk design og svært høy konstruksjonsteknologi. Siden de flyttet til den nye fabrikken i San Casciano i 2016, har klubben vært på besøk flere ganger. Anlegget regnes blant de mest avanserte i bransjen i Europa og kan skilte med noen av de mest moderne konstruksjonsteknikkene innen caravan. Styret i Norsk Laika Klubb har god kjennskap til produsentens modeller og er gjerne behjelpelige med råd og tips til medlemmene – både ved kjøp, men også i etterkant når bobilen er parkert i oppkjørselen. Likevel er nok den største medlemsfordelen det sosiale felleskapet.
– Hvert år har vi både sommer- og høsttreff. I høst skal vi til Randers i Danmark og annethvert år drar vi på tur til Italia, sier Heggelund. Han forteller at fjorårets tur var en suksess og at det blant annet ble 17. mai-feiring ved Gardasjøen.
Elsker Italia
Av klubbens drøyt 100 medlemmer tok totalt 40 stykker, fordelt på 20 bobiler, turen til Italia våren 2018.
– Vi kjørte innom Kroatia på veien til Toscana. Etter et interessant besøk på fabrikken, med omvisning i de moderne produksjonslokalene og vel overstått 17. mai-feiring med flagg og tog ved Gardasjøen, skilte vi lag og utforsket videre i ulike retninger i Europa på egenhånd, forteller han.
Når den store flokken skal på tur, legger de opp tre ulike ruter hver dag, som alle ender opp på den samme campingplassen. På denne måten kan man selv velge om man vil kjøre raskeste vei på Autobahn, eller ta de mer sjarmerende, men ikke fullt så raske, småveiene i området. Man velger selv om man ønsker å kjøre over svingete og ville fjellpass, eller ta den komfortable veien gjennom tunneler, og det er opp til hver enkelt hvor man stopper i løpet av dagen. På ettermiddagen møtes så hele gruppa på en avtalt campingplass, hvor de overnatter og hvor det sosiale står i fokus.
– På en slik tur kjører vi fort opp mot 40 mil hver dag, men det sosiale er alltid det viktigste. Det er veldig hyggelig å sette oss sammen rundt matbordet på kvelden og utveksle erfaringer fra dagens etappe. Vi er en god gjeng på tur, som har blitt veldig gode venner! sier han.
Vil dele interessen
Etter et par år på hjul i den delintegrerte Ecovip 312, har Heggelund nå tatt steget til en helintegrert Laika Ecovip 609. Han har lenge hatt en interesse for bobilprodusenten og også tatt kurs om reparasjon og skift av diverse deler.
– Min interesse for Laika begynte da en lokal forhandler tok meg med til Laikafabrikken, hvor vi ble vist produksjonen fra A til Å. Under besøket la jeg merke til bruken av materialer og graden av håndverk, som fortalte meg at Laika lager et meget godt produkt, avslutter han.
Fakta om Laika:
- Produseres i Italia, i byen San Casciano i Val di Pesa. Byen ligger i Toscana, omtrent midt mellom Firenze og Siena.
- Grunnlagt i 1964 av den italienske caravanprodusenten, Giovambattista Moscardini.
- Navnet 'Laika' kommer fra løshunden, Laika, som ble første hund i verdensrommet da den ble sendt i bane rundt jorden av Sovjetunionen i 1957. Som et naturlig følge av inspirasjonen bak navnet, er bobilprodusentens logo en rød mynde med vinger.
- Ble oppkjøpt av Hymergruppen i 2000.